Aktivizační programy v rámci AAPA-Felinoterapie pro seniory s demencí
Aktivizační program pro seniory s demencí v rámci AAPA - Felinoterapie
Daniela Hypšová
Struktura aktivizačního programu je podobná struktuře vyučovací hodiny či on-line lekce. Měli bychom dodržovat několik zásad a vybudovat si rituály, které poskytují klientům i kočce / kočkám, s nimiž pracujeme, iluzi kontroly nad prostředím.
Kontrola nad prostředím patří k primárním posilovačům chování a její dosažení nastoluje pocit bezpečí. K rituálům patří stejný postup v úvodu programu, příprava místa (pro lidské i zvířecí účastníky), kde bude program probíhat, rituály, které máme vybudované společně s kočkou (položení deky, stejný transportní kočárek nebo box, pamlsky, hračky.
Při herní aktivizaci s sebou přinášíme i část přenosné herny – měli bychom pečlivě vybrat, které hračky a pomůcky z hlediska plánované aktivizace použijeme, ale jejich skladba by se neměla příliš lišit od předchozího programu – nové hračky a pomůcky mohou přinášet moment překvapení, přinést oživení, vzbudit zájem, ale mohou být i zdrojem zmatku a frustrace – zejména pokud jsou již klientovy schopnosti silně ovlivněné pokročilými degenerativními změnami mozku.
Klienti musí mít možnost volby, ale snažíme se omezit počet možností volby, abychom klientovi nezpůsobili frustraci. AAPA není zaměřena na výsledek, ale na činnost samotnou, není soutěživá, klient, kočka, handler a případní další účastníci programu (personál zařízení, návštěvy) mají zažívat společnou radost a profitovat ze svého vztahu. To se vztahuje na celou koncepci felinoterapie.
Z hlediska dělení aktivizací by direktivní kognitivně zaměřené aktivizace měly probíhat v době, kdy je klient odpočatý a má nejvíce energie, tedy v dopoledních hodinách. Odpoledne je vhodné pro nedirektivní či kreativní činnosti, nedirektivní hru nebo procházku se zvířetem či posezení v chráněné zahradě za příznivého počasí.
Účast klienta i kočky na daném programu je vždy dobrovolná a je možná v pasivní (pozorování) i aktivní formě. Délka programu musí být uzpůsobena psychickým schopnostem klienta a jeho fyzickým možnostem. Totéž platí pro kočku, která se programu účastní. Optimální délka programu je 45 – 60 minut.
Důležitý je výběr vhodného prostředí pro provádění programu. Mělo by být klidné, bez zbytečných rušivých vlivů (zvuky, pachy, prudké světlo, vysoká teplota, těžký vzduch atd.).
Program by měl být přiměřeně pestrý, ale ne zahlcující – a dobrovolník / handler / učitel by měl mít vždy v záloze více plánů programu pro případ, že klient či zvíře budou mít jiné preference či se změněné podmínky prostředí (například dostupnost prostor, kde se běžně setkáváme, náhlá změna počasí či drobná indispozice klienta nebo kočky).
Doporučená struktura programu:
1. Úvod programu
2. Warm-up aktivita – naladění klienta i kočky na to, co bude probíhat
3. Vlastní program
4. Poskytnutí zpětné vazby
5. Pozvolné ukončení programu a rozloučení se s klienty
Dělení hraček a pomůcek z hlediska jejich působení
1. Agresivita – papírová trubička od utěrek, plato od vajec, gumový nůž, plastová pistolka, pouta atd.
2.Komunikace – telefon, mobil, amplión
3. Sebevyjádření – výtvarné potřeby – paselky, barvy, plastelína, kinetický písek, lepidlo, nůžky s kulatými hroty atd.
4. Řemeslná zručnost – stavebnice, skutečné nářadí nebo jeho makety, klubka příze, šroubky a matičky atd.
5. Péče – panenky, plyšová zvířátka, lahvičky na krmení, oblečky, plenky, postýlka, kočárek, vanička atd.
6. Skutečný život – herní lékařská sada, fotografie, fotoaparát, nádobíčko, potraviny, koření atd.
Protože AAPA potřebuje mít limity, které jsou nastavené nenásilnou formou, sám výběr hraček a pomůcek má působit jako stanovení limitů.
Hračky a pomůcky se mohou vyskytovat ve více oblastech – např. jednou může sloužit gumový nůž k zobrazení reálného života (příprava jídla) jindy může posloužit k vybití agrese („bodání“ do polštáře).
Pokud handler vnitřně nesouhlasí s použitím určitých hraček a pomůcek (např, gumový nůž, plastová pistolka atd.) neměl by je mít ve své přenosné herně, aby v něm používání hraček nevzbuzovalo nepříjemné reakce, které by odváděly jeho pozornost od práce s klientem a kočkou. Volíme jen takové hračky a pomůcky, které jsou emocionálně i fyzicky bezpečné pro všechny účastníky programu, tedy jak pro lidské, tak i zvířecí účastníky