Metodika on-line felinoterapie
Metodika on-line felinoterapie
Zpracoval.: Nezávislý chovatelský klub
Daniela Hypšová
Havlíčkova 590/5
293 01 Mladá Boleslav
Obsah:
Význam přítomnosti domácích zvířat a aktivizace pro lidské zdraví
On-line felinoterapie
Význam přítomnosti domácích zvířat pro lidské zdraví
Člověk, tvor jakkoliv dominující v současné době životu na naší planetě, nikdy nepřestal být součástí přírody. Zvířata mají v jeho životě významné místo. Roli kořisti, potravy či pomocníka při mnoha činnostech vystřídala naléhavá potřeba přítele, který naslouchá a nehodnotí.
Pozitivního vlivu přítomnosti zvířete a kontaktu s ním je s prokazatelnými výsledky využíváno v aktivizaci, vzdělávání, krizové intervenci i terapeuticky. Zooterapie (zoorehabilitace) má již více něž čtyřicetiletou tradici v USA a již téměř dvacet let se s ní můžeme setkávat v různých podobách i v České republice. Má všestranné využití včetně terapeutického a vzdělávacího, avšak ponejvíce se využívá ve formě aktivizace (AAA), zejména u handicapovaných osob, u dětí s poruchami učení, emocionálními problémy či u dětí s poruchami autistického spektra. Setkáváme se s ní v zařízeních sociálních služeb, jako jsou Domovy seniorů či stacionáře, v mnoha zdravotnických či školských zařízeních.
Pandemie koronaviru v roce 2020 přinesla spolu s preventivními opatřeními nutnost reagovat na situaci, kdy po relativně dlouhou dobu není možné poskytovat klientům zařízení fyzické návštěvy se zvířaty a zároveň u těchto klientů díky izolaci vzrůstá potřeba sociálního kontaktu a pozornosti. Informační technologie začaly být standardně využívány ve školství při on-line výuce a stejným způsobem bylo možné i realizovat setkání klientů s rodinnými příslušníky či s handlery a jejich zvířaty. I při zoorehabilitaci on-line platí, že zvíře má úlohu katalyzátoru mezilidských vztahů.
Aktivizační programy v různých zařízeních, ale i soukromém životě, jsou zaměřeny zejména na zvyšování kvality života osob, uspokojování jejich potřeb, rozvíjení zachovalých dovedností a schopností například u seniorů či handicapovaných. Aktivizační činnosti podporují fyzickou i mentální aktivitu a tím pozitivně ovlivňují psychický i fyzický stav. Zároveň také podporují a zprostředkovávají kontakt klientů se společenským prostředím. Zoorehabilitace on-line tyto cíle naplňuje.
Felinoterapie
Jedná se o ustálený termín pro aktivizaci (AAA), terapii (AAT), vzdělávání(AAE) či krizovou intervenci (AACR), kterou provádí tým v základním složení handler – kočka. Členy týmu mohou být dále odborníci v dané oblasti (AAT, AAE, AACR), kteří řídí základní intervenční dvojici a spolupracují s ní.
Felinoterapie on-line
Jedná se o aktivizační metodu, kdy dochází k interakci klient – handler – kočka (či kočky) na on-line platformě.
Technické zabezpečení
Pro využívání této metody je nutné technické zabezpečení na straně poskytovatele i příjemce. Standardně jsou využívány notebooky či stolní počítače, i když v zásadě je možné i využití tabletů či smartphonů. Výhodou používání notebooků či stolních počítačů je větší plocha obrazovky, což je zejména pro starší klienty důležité.
Operační systém zařízení poskytovatele a příjemce musí být kompatibilní. Na straně příjemce (zařízení či jednotlivce) je nutná pomoc personálu zařízení či rodinného příslušníka, pokud klient sám nedokáže technické zařízení obsluhovat. Tato pomoc bývá nutná většinou pouze v počáteční fázi.
Kromě stabilního internetového připojení je nutností též kvalitní přenos zvuku, a to přímo z počítače. Lze využívat platformy Skype, Zoom, Teams. Většinou dostačují v neplacené verzi.V současné době jsou zkušenosti s platformami Zoom a Skype, přičemž Zoom nabízí ještě další interaktivní možnosti, jako například funkci Annotate na Whiteboardu či breakout rooms, které jsme ale zatím nevyužívali. Je možné je využít při skupinové práci, na níž se v jednu chvíli podílí více handlerů. Pro běžnou potřebu je Skype dostatečný.
Pro kvalitní přenos zvuku lze využít různé typy mikrofonů, dobrá zkušenost je s konferenčním zařízením Jabra Speak 410 či Jabra Speak 510. Tyto mikrofony jsou vhodné i pro setkání, kdy je přítomno více klientů, protože snímají zvuk v širokém pásmu z celé místnosti.
Kameru, která již je standardní součástí novějších počítačů, využíváme pouze v úvodu a na konci setkání při přivítání a rozloučení. Sdílíme na ploše, kde je sdíleno video, fotografie, křížovky, kvízy či hry připravené v různých on-line aplikacích.
On-line aplikace na vytváření her a databáze her
Databázi her připravených pro aktivizaci lze nalézt na www.felinoterapie.estranky.cz v rubrice On-line felinoterapie. Hry a kvízy pro děti lze využít i pro jiné věkové skupiny.
Tyto hry jsou velmi oblíbené a přinášejí jak chvíle odpočinku mezi sdílením videí či vyprávěním o fotografiích, tak umožňují klientům zažít úspěch či oživí zasuté vzpomínky. Hry a kvízy bývají často připravovány na platformách www.learningapps.org, www.wordwall.net a dalších. Některé z těchto aplikací jsou od určitého množství vytvořených aplikací zpoplatněné , jiné jsou zdarma. Aplikace většinou vyžadují přihlášení, nabízejí mnoho různých templátů a designů, mezi nimiž je možné přepínat. Instrukce pro některé z nich jsou i v češtině, českou klávesnici je možno běžně používat. Aplikace nabízejí i možnost začlenění fotografií a obrázků, nahrávky zvuku a videí.
Další hry je možno najít přím v sekci Community na www.wordwall.net či ve společně sdílených kvízech na www.learningapps.org, v obou aplikacích jsou i hry a kvízy v dalších jazycích či z různých oborů.
Využívání videí a fotografií
Je možno využívat jak vlastních videí, na nichž se mohou podílet i další chovatelé a handleři, je možné vytvoření videobanky, z nichž mohou vybírat všichni handleři, kteří se on-line aktivizací účastní či cílová zařízení. Je možné i využívání veřejných videí z www.youtube.com, která bývají profesionálně zpracovaná (Animal planet).
Úvod aktivizace a komunikace s klienty
Aktivizaci zahajujeme se zapnutou kamerou a snažíme se již na jejím začátku navodit příjemné a nenucené prostředí. S klientem můžeme zkontrolovat kvalitu zvuku a obrazu, případně je dobré i vysvětlit klientovi, proč a jak tyto činnosti provádíme. Lépe jej tak vtáhneme do děje. Samozřejmě je nutné vzít v potaz věk klienta, jeho zájmy, případné postižení či omezení. S dětmi je možné využívat i interaktivní prvky, např. nasazování virtuálních „masek“, nastavování různých virtuálních prostředí na používané platformě atd.
Velmi důležitou složkou aktivizace je komunikace s klienty, nenásilné a přirozené dotazování se na jejich názory, zkušenosti, postřehy, což pomáhá upevnit v klientovi pocit sebeúcty, umožňuje zažít úspěch a navázat na klientovu minulost. Můžeme využívat prvků Nenásilné komunikace Dr. M. Rosenberga. Pro komunikaci platí stejné zásady jako pro běžný návštěvní program – tedy především nasloucháme, nehodnotíme a nepřeme se s klienty. Komunikace má být příjemná a přirozená.
Doba aktivizace
Doba aktivizace závisí na zdravotním a psychickém stavu klienta a může se pohybovat od 20 minut po hodinu a více. Obecně zlatým středem je 45 minut aktivizace, což je doba, kdy je klient stále schopen pozornosti a není příliš unavený. Aktivity je nutné střídat – tedy na úvod tzv. warm-up aktivitu, kratší hru na rozproudění energie, poté například sledování videa s komentářem a opět prostřídat s kratší, zábavnější aktivitou. Obecně aktivitu vyžadující pozornost střídáme s kratší aktivitou, při které klient zrelaxuje. Je třeba mít v zásobě více her a kvízů a pokud se klientovi nedaří, nabídnout lehčí úroveň, při níž zažije úspěch. Podle kognitivních schopností můžeme spolu s klienty i vytvářet ve výše uvedených aplikacích či jinou formou společné hry na téma příspěvků, které jsme společně shlédli, je možno podpořit i pohybovou složku, zejména u dětí.
Webové stránky
Výbornou pomůckou jsou webové stránky organizací s podobným zaměřením, kde můžeme najít fotografie z činnosti, fotografie přírody, zvířat či fotografie z on-line výstav na různá témata. Využíváme pouze fotografie a materiály veřejně přístupné či takové, k jejichž využití máme souhlas.
Živé vstupy na kameru
Setkání můžeme prokládat i živými vstupy vlastních koček – koterapeutů, podkud se k nim naskytne vhodná příležitost a neznamenají narušení welfare kočky či je možno přizvat zajímavé hosty.
Ukončení setkání
Setkání ukončujeme vždy v pozitivním rozpoložení, můžeme nenásilnou formou krátce shrnout, o čem jsme si povídali. Je vhodné zapnout při rozloučení kameru.
Uzavření smlouvy
On-line aktivizaci je možné poskytovat i soukromým osobám, vždy je doporučitelné uzavření smlouvy či dohody o poskytování, kde jsou vymezeny důležité informace.
Měla by zejména obsahovat :
-
údaje poskytovatele a příjemce
-
GDPR a mlčenlivost
-
čas a délku trvání aktivizace
-
způsob úhrady (zdarma, zpoplatněná)
-
způsob řešení sporných otázek a jejich nápravy
-
doba účinnosti smlouvy
V případě poskytování on-line aktivizace u zařízení, s nimiž již je uzavřena písemná smlouva, lze poskytování on-line služby řešit formou číslovaného dodatku, případně ústní dohodou.
V Mladé Boleslavi 15. 1. 2021